Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak odróżnić zielone inicjatywy od marketingowych sloganów?

28 sierpnia 2025 | Raporty RZ | Katarzyna Czyżewska Julia Frelichowska

Greenwashing | Rynek nieruchomości

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że 56 proc. konsumentów w UE zetknęło się z wprowadzającymi w błąd oświadczeniami ekologicznymi, a aż 80 proc. stron internetowych i reklam zawiera tzw. green claims – często bez pokrycia. Zjawisko greenwashingu stało się powszechne, szczególnie w kontekście realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu i wdrażania strategii ESG.

Pseudoekologiczny marketing

Greenwashing doczekał się formalnej definicji prawnej na mocy dyrektywy ECGT (Directive on Empowering Consumers for the Green Transition), która wprowadziła to pojęcie, w wersji polskiej określone jako „pseudoekologiczny marketing”. W praktyce są to działania marketingowe, które mają na celu wykreowanie produktu, usługi lub wizerunku firmy jako proekologicznej bez realnych działań potwierdzających te oświadczenia. Często opiera się na niedopowiedzeniach i wybiórczym przedstawianiu danych.

Dużą nadzieją na jednoznaczne zakazanie tych praktyk był projekt dyrektywy Green Claims, zaproponowany w 2023 r., który przewidywał obowiązek niezależnej weryfikacji ekologicznych oświadczeń i oparcia ich na dowodach naukowych. Pod naciskiem części środowisk politycznych został jednak wstrzymany – jako...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13263

Wydanie: 13263

Spis treści

Logistyka (2) + Komunikaty (2)

Gość ,,Rzeczpospolitej''

Zamów abonament